Procedury przyjmowania pacjentów
Procedura udzielania świadczeń za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
- Podczas telefonicznego zgłoszenia osoba, która decyduje się na rozpoczęcie leczenia online, zostaje poinformowana przez pracownika rejestracji, że :
- podanie danych osobowych jest dobrowolne i jest konieczne do podjęcia leczenia w Ośrodku,
- klauzula informacyjna SP ZOZ Ośrodka Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Zabrzu jest umieszczona na stronie www.opilu.pl,
- uzyskane dane będą przetwarzane wyłącznie w celu realizacji świadczenia na rzecz pacjenta, a Administratorem danych jest SP ZOZ Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień w Zabrzu,
- po wyrażeniu zgody na przekazanie podstawowych danych osobowych, tj. imię, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, data urodzenia, nr dowodu osobistego, adres zamieszkania, numer telefonu, pacjent zostaje zarejestrowany w bazie danych pacjentów Ośrodka.
- Pacjent zostaje poinformowany również o przysługujących mu świadczeniach zdrowotnych, w tym świadczeniach wykonywanych za pomocą systemów teleinformatycznych.
- Istnieje możliwość uzyskania porady online w formie konsultacji, w przypadku gdy osoba nie wyraża zgody na podanie danych osobowych. Rozmowa w takiej sytuacji jest odnotowywana w zeszycie konsultacji/w programie mMedica; osoba ta nie figuruje w rejestrze pacjentów Ośrodka. Gdy pacjent nie wyraża zgody na podanie swojego nazwiska, rozmowa jest odnotowywana tylko w zeszycie konsultacji jako NN.
- Rejestracja telefoniczna pacjenta polega na wyznaczeniu mu daty i godziny świadczenia; kolejne świadczenia zdrowotne online realizowane są za pomocą wspólnie uzgodnionego narzędzia teleinformatycznego przez pacjenta-terapeutę/lekarza w ustalonym terminie.
- Pacjent zostaje poinformowany, iż realizowane świadczenia zdrowotne nie są nagrywane.
- Realizacja świadczenia odbywa się na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
- Opis świadczenia wraz z czasem jego trwania każdorazowo odnotowuje się w dokumentacji medycznej indywidualnej z zaznaczeniem, że porada / sesja odbyła się za pomocą systemów teleinformatycznych lub łączności.
- Aktualne komunikaty SP ZOZ Ośrodka Profilaktyki i Leczenia Uzależnień są umieszczane na bieżąco na stronie opilu.pl
Procedura przyjęć pacjentów do bezpośredniej terapii poradniach
Kryteria przyjęcia osób do terapii w poradniach
Pacjentem Poradni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia/ Poradni Zdrowia Psychicznego w Ośrodku może zostać każda osoba, wyrażająca chęć skorzystania z usług placówki oraz spełniająca kryteria diagnostyczne zgodne z obowiązującymi standardami z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień.
Procedura przygotowania pacjenta do pierwszej wizyty w Ośrodku
- Pacjenci, którzy chcą rozpocząć terapię po raz pierwszy w ośrodku zgłaszają się telefonicznie do rejestracji.
- Jeżeli pacjent zgłosi się osobiście, nie zostaje przyjęty, jednocześnie zostaje poinformowany przez pracownika rejestracji o konieczności odbycia wstępnej rozmowy telefonicznej. Jakikolwiek kontakt bezpośredni odbywa się z zachowaniem szczególnych środków ostrożności ( pacjent zachowuje dystans min. 1,5 m od drzwi Ośrodka, musi mieć założoną maseczkę, pracownik rejestracji również posiada maseczkę lub przyłbicę).
- Pacjent już leczący się w Ośrodku może zgłosić potrzebę osobistego kontaktu telefonicznie w rejestracji lub do u swojego terapeuty prowadzącego.
- Jeżeli pacjent zgłasza się do Ośrodka po raz pierwszy (nie ma założonej dokumentacji medycznej) pracownik rejestracji podczas pierwszej rozmowy telefonicznej:
- postępuje zgodnie z wytycznymi opisanymi w pkt I ppkt1, celem rejestracji świadczeniobiorcy,
- przeprowadza wstępny wywiad epidemiologiczny sprawdza, czy pacjent wymaga skierowania do rozpoczęcia psychoterapii (wtedy umawia wizytę do lekarza – wizyta osobista lub z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych i łączności),
- ustala termin wizyty na podstawie ustalonego harmonogramu wizyt dla pacjentów pierwszorazowych do konkretnego specjalisty (lekarz lub terapeuta);
- pobiera dane konieczne do założenia dokumentacji medycznej (imię i nazwisko, adres, PESEL, rodzaj, seria i numer dowodu tożsamości, miejsce urodzenia, imiona rodziców) oraz informuje w jakim celu pobiera te dane, kto będzie je przetwarzał),
- informuje, że w Ośrodku tuż przed pierwszą wizytą pacjent potwierdzi te dane oraz podpisze zgody i oświadczenia oraz ankietę (Wzór nr 1) niezbędne do przeprowadzenia świadczeń,
- informuje o konieczności posiadania podczas wizyty przez pacjenta maseczki chroniącej górne drogi oddechowe.
- Jeżeli pacjent jest aktualnie / był pacjentem Ośrodka pracownik rejestracji w czasie rozmowy telefonicznej:
- przeprowadza wstępny wywiad epidemiologiczny wraz z informacją o stosowanych w Ośrodku zasadach przetwarzania danych osobowych,
- ustala termin wizyty na podstawie ustalonego harmonogramu wizyt dla pacjentów pierwszorazowych do konkretnego specjalisty (lekarz lub terapeuta),
- sprawdza, czy dane w dokumentacji medycznej są aktualne,
- informuje, że w Ośrodku przed wizytą pacjent uzupełni zgody i oświadczenia i oraz ankietę (Wzór nr 1) potrzebne do przeprowadzenia świadczeń (jeżeli wymagają aktualizacji),
- sprawdza, czy pacjent wymaga skierowania do rozpoczęcia psychoterapii (wtedy umawia wizytę do lekarza),
- informuje o konieczności posiadania podczas wizyty przez pacjenta maseczki chroniącej górne drogi oddechowe.
Wizyta w Ośrodku
- Pacjent zgłasza się w umówionym terminie do ośrodka i sygnalizuje swoją obecność za pomocą dzwonka.
- Pracownik rejestracji potwierdza imię i nazwisko pacjenta i sprawdza je w harmonogramie wizyt osobistych.
- Każdy pacjent przed wejściem na teren Ośrodka, w wydzielonym pomieszczeniu :
- ma mierzoną temperaturę,
- dezynfekuje ręce płynem dezynfekcyjnym, który jest umieszczony przy drzwiach wejściowych do Ośrodka,
- ma ubraną maseczkę- w przypadku braku maseczki, otrzymuje ją od pracownika Ośrodka,
- jest konsultowany pod kątem możliwości zakażenia koronawirusem, zgodnie ze Wzorem nr 1- Ankieta wstępnej kwalifikacji.
- Jeżeli wywiad wskazuje na istnienie jakiegokolwiek ryzyka zakażenia pacjent nie zostaje przyjęty, jest proszony o telefon, w którym ustala termin spotkania z wykorzystaniem systemów telefonicznych lub teleinformatycznych, podczas którego przeprowadzone będzie właściwe świadczenie zdrowotne.
- Jeżeli pacjent przychodzi do Ośrodka po raz pierwszy jest proszony o podejście do rejestracji w celu podpisania niezbędnych dokumentów, następnie proszony jest o podejście do wskazanego gabinetu terapeuty z zachowaniem dystansu od innych pracowników/ pacjentów.
- Jeżeli pacjent jest już zarejestrowany jako pacjent Ośrodka jest proszony o podejście do rejestracji, jeżeli istnieje potrzeba aktualizacji danych, oświadczeń lub zgód; jeżeli nie ma takiej konieczności pacjent jest proszony o podejście bezpośrednio do gabinetu terapeuty z zachowaniem dystansu od innych pracowników/ pacjentów.
- Pracownik rejestracji informuje terapeutę o obecności pacjenta.
- Terapeuta / lekarz przeprowadza świadczenie będąc w maseczce i / lub w przyłbicy.
Po zakończeniu wizyty odprowadza pacjenta do drzwi dbając o to, by zachować dystans od innych pracowników i pacjentów. - Po wizycie terapeuta / lekarz opuszcza gabinet, w którym przyjmował, wietrzy je i informuje odpowiedni personel o konieczności zdezynfekowania powierzchni, z którymi pacjent miał kontakt (wskazuje je) lub sam dokonuje dezynfekcji.
- Po ustaleniu diagnozy i wstępnych celów terapii terapeuta / lekarz po uzgodnieniu z pacjentem decyduje o dalszej formie kontaktu – czy ma mieć on charakter osobisty czy online
z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych.
Harmonogram wizyt
- Harmonogram wizyt lekarskich i terapeutycznych jest ustalany tak, aby zmniejszyć ryzyko spotkania się pacjentów w Ośrodku w jednym czasie w częściach wspólnych (rejestracja, korytarze).
- Przy ustalaniu harmonogramu wizyt uwzględnia się różną długość czasu trwania wizyt na podstawie informacji od terapeuty(sesja psychoterapii, wizyta terapeutyczna, porada diagnostyczna).
Inne środki bezpieczeństwa
W czasie podpisywania dokumentów w obszarze rejestracji znajduje się jedna osoba. Jeżeli zdarzy się sytuacja, że pojawi się kolejny pacjent musi poczekać poza tym obszarem( również na zewnątrz Ośrodka, jeśli w inny sposób nie będzie można zapewnić bezpiecznego dystansu społecznego).
Procedura przyjęcia pacjenta do Dziennego Oddziału Terapii Uzależnienia od Alkoholu
Kryteria przyjęcia osób uzależnionych do terapii
- Pacjentem Oddziału Dziennego Terapii Uzależnienia od Alkoholu może być każda osoba, wyrażająca chęć i zainteresowanie ofertą leczenia oraz spełniająca kryteria diagnostyczne (wg Międzynarodowej Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych ICD 10) zgodne z obowiązującymi standardami NFZ przewidzianymi dla oddziału dziennego.
- Przed przyjęciem do oddziału pacjent jest informowany w kontakcie telefonicznym/ bezpośrednim o konieczności konsultacji telefonicznej/ bezpośredniej z terapeutą w poradni, celem postawienia wstępnej diagnozy, jeśli nigdy wcześniej nie był pacjentem naszego Ośrodka. W sytuacji, kiedy pacjent był wcześniej leczony w ramach Poradni Leczenia Uzależnień, otrzymuje szczegółowe informacje dotyczące formalności, jakie są konieczne do podjęcia leczenia w ramach oddziału. Następnie zostaje skierowany do konsultacji telefonicznej/bezpośredniej psychiatrycznej w celu wstępnej diagnozy i wywiadu pod kątem identyfikacji zagrożenia zakażeniem koronawirusem oraz uzyskania skierowania do Dziennego Oddziału Uzależnienia od Alkoholu, gdy zagrożenie nie występuje.
- W sytuacjach gdy pacjent jest przyjmowany bezpośrednio z oddziału detoksykacyjnego - po uzgodnieniu warunków przyjęcia, zgłasza się na konsultację psychiatryczną, w celu wstępnej diagnozy uzależnienia oraz wywiadu pod kątem identyfikacji zagrożenia zakażeniem koronawirusem. Lekarz, gdy zagrożenie nie występuje, wystawia skierowanie do DOTUA.
- W sytuacjach gdy pacjent przebywał w kwarantannie lub występuje u niego prawdopodobieństwo zakażeniem koronawirusem, przedkłada lekarzowi zaświadczenie o ujemnym wynik COVID-19. Wówczas zostaje skierowany do DOTUA.
- Przyjęcie pacjenta do oddziału odbywa się poprzez:
- telefoniczne lub bezpośrednie zgłoszenie się w rejestracji osoby zainteresowanej leczeniem wraz z danymi dotyczącymi tożsamości w celu weryfikacji statusu ubezpieczenia zdrowotnego i prawa do świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz skierowaniem wystawionym przez lekarza,
- uzyskanie pisemnej zgody na leczenie w oddziale od osoby zainteresowanej skorzystaniem z usług leczniczych oddziału dziennego, po wcześniejszym poinformowaniu pacjenta o zasadach tajemnicy leczenia obowiązującej personel medyczny OPILU,
- założenie dokumentacji medycznej - wprowadzenie w wersji elektronicznej do systemu bazy danych wrażliwych pacjentów oddziału dziennego,
- w celu założenia dokumentacji medycznej /ustalenia wizyty indywidualnej Pacjenci Oddziału podchodzą do rejestracji pojedynczo w towarzystwie terapeuty, wyłącznie w terminie ustalonym z terapeutą oddziału.
- Terapia w oddziale dziennym prowadzona jest w dwóch grupach liczących do 6 osób; od poniedziałku do piątku. Zajęcia pierwszej grupy odbywają się w godz. 8.00 - 11.00 (czas obejmuje przyjście pacjenta, przygotowanie się do zajęć, przeprowadzenie zajęć, ustalenie zadań domowych oraz opuszczenie Ośrodka).
- Po opuszczeniu Ośrodka przez pierwszą grupę, w godz. 11.00-11.30 następuje mycie i dezynfekcja oraz wietrzenie pomieszczeń, w których grupa pracowała, celem przygotowania ich do przyjęcia następnej grupy. Terapia grupy drugiej odbywa się w godz. 11.30 do 14.30.
Ponadto poza godzinami zajęć grupowych pacjenci mają czas na wizyty u lekarza psychiatry oraz psychoterapię indywidualną, które odbywają się w ustalonych gabinetach i gdzie udają się w towarzystwie terapeuty. Pacjenci nie poruszają się swobodnie po całym Ośrodku, tylko w wydzielonych miejscach na zajęcia.
Procedura higieniczna dla Pacjentów Dziennego Oddziału Terapii Uzależnienia od Alkoholu
- Każdy pacjent przed wejściem na teren Ośrodka :
- ma mierzoną temperaturę;
- dezynfekuje ręce płynem dezynfekcyjnym, który jest umieszczony przy drzwiach wejściowych do Ośrodka;
- ma ubraną maseczkę - w przypadku braku maseczki, otrzymuje Ją od pracownika Ośrodka.
- Przed przyjęciem na Oddział pacjent jest konsultowany pod kątem możliwości zakażenia koronawirusem, zgodnie ze Wzorem nr 1- Ankieta wstępnej kwalifikacji. Wywiad szczegółowy przeprowadzany jest raz w tygodniu, zgodnie z Wzorem nr 2- Ewidencja monitorowania stanu zdrowia Pacjenta, natomiast wywiad skrócony dot. ogólnego samopoczucia wraz z pomiarem temperatury prowadzony jest codziennie przed rozpoczęciem terapii. Informacje o stanie zdrowia i wyniki temperatury są wpisywane codziennie do dokumentacji medycznej.
- Wstępna konsultacja prowadzona jest z zachowaniem procedur higieniczno-sanitarnych w wydzielonym pomieszczeniu zaopatrzonym w płyn do dezynfekcji.
- W przypadku podwyższonej temperatury pacjent kierowany jest do domu i postępuje wg ogólnych wytycznych opisanych w pkt 5.
- W przypadku wystąpienia u pacjenta objawów ostrej infekcji dróg oddechowych: gorączka >38 st. C powiązanej z kaszlem i/lub dusznością, należy nie zgłaszać się na Oddział , skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ/stacją sanitarno-epidemiologiczną lub w przypadku nasilonych objawów zadzwonić pod numer alarmowy 112 lub zgłosić się bezpośrednio do oddziału zakaźnego – najbliższy oddział . O ww. sytuacji należy telefonicznie poinformować terapeutę prowadzącego Dzienny Oddział Terapii Uzależnienia od Alkoholu. Może ponownie zgłosić się do Ośrodka po ustąpieniu objawów i dostarczeniu zaświadczenia, że jest zdrowy.
- Pacjenci przebywający na Oddziale zobowiązani są do częstego mycia rąk i ich dezynfekcji, zgodnie z instrukcją. W sali terapeutycznej dostępny jest płyn do dezynfekcji.
- Podczas pobytu na Oddziale, jeśli nie jest to konieczne, pacjenci nie przemieszczają się po terenie Ośrodka.
- Ośrodek zapewnia pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla pacjentów Oddziału. Pomieszczenie higieniczno-sanitarne zaopatrzone jest w mydło antybakteryjne , ręczniki jednorazowe, pojemnik na odpady oraz instrukcję higieniczną dot. mycia rąk.
- Podczas pobytu w Ośrodku na Oddziale pacjenci korzystają wyłącznie z kubków jednorazowych oraz wody dostępnej w dystrybutorze, w sali gdzie odbywają się zajęcia.
- W sali dostępne są oznakowane pojemniki na odpady.
- Ośrodek, z uwagi na bezpieczeństwo, nie zapewnia wyżywienia dla Pacjentów oddziału.
- Terapia odbywa się w sali, która zapewnia odpowiednią przestrzeń do zachowania zalecanej odległości między pacjentami podczas terapii.
- Przestrzeń wyznaczona dla pacjentów z zachowaniem 1,5 m jest wyraźnie oznaczona i oddzielona.
- Pacjenci podczas terapii nie zmieniają krzeseł.
- Salę terapeutyczną należy często wietrzyć.
- Terapeuci Oddziału podczas prowadzenia terapii stosują środki ochrony indywidualnej (przyłbice/jednorazowe maseczki).
Procedury przyjęcia pacjenta do Dziennego Oddziału Terapii Uzależnienia od Środków i Psychoaktywnych
Kryteria przyjęcia osób uzależnionych do terapii.
- Pacjentem Oddziału Dziennego Terapii Uzależnienia od Środków Psychoaktywnych może być każda osoba, wyrażająca chęć i zainteresowanie ofertą leczenia oraz spełniająca kryteria diagnostyczne (wg Międzynarodowej Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych ICD 10) zgodne
z obowiązującymi standardami NFZ przewidzianymi dla oddziału dziennego. - Przed przyjęciem do oddziału pacjent jest informowany w kontakcie telefonicznym/ bezpośrednim o konieczności konsultacji telefonicznej / konsultacji z terapeutą w poradni, celem postawienia wstępnej diagnozy, jeśli nigdy wcześniej nie był pacjentem naszego Ośrodka. W sytuacji, kiedy pacjent był wcześniej leczony w ramach Poradni Leczenia Uzależnień, otrzymuje szczegółowe informacje dotyczące formalności, jakie są konieczne do podjęcia leczenia w ramach oddziału. Następnie zostaje skierowany do konsultacji telefonicznej /bezpośredniej psychiatrycznej w celu wstępnej diagnozy i wywiadu pod kątem identyfikacji zagrożenia zakażeniem koronawirusem oraz uzyskania skierowania do Dziennego Oddziału Uzależnienia od Substancji Psychoaktywnych, gdy zagrożenie nie występuje.
- W sytuacjach gdy pacjent jest przyjmowany bezpośrednio z oddziału detoksykacyjnego - po uzgodnieniu warunków przyjęcia, zgłasza się na konsultację psychiatryczną, w celu wstępnej diagnozy uzależnienia oraz wywiadu pod kątem identyfikacji zagrożenia zakażeniem koronawirusem. Lekarz, gdy zagrożenie nie występuje, wystawia skierowanie do Dziennego Oddziału.
- W sytuacjach gdy pacjent przebywał w kwarantannie lub występuje u niego prawdopodobieństwo zakażeniem koronawirusem, przedkłada lekarzowi zaświadczenie
o ujemnym wynik COVID-19. Wówczas zostaje skierowany do Dziennego Oddziału. - Przyjęcie pacjenta do oddziału odbywa się poprzez:
- telefoniczne / bezpośrednie zgłoszenie się w rejestracji osoby zainteresowanej leczeniem wraz z danymi dotyczącymi tożsamości w celu weryfikacji statusu ubezpieczenia zdrowotnego i prawa do świadczeń zdrowotnych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz skierowaniem wystawionym przez lekarza,
- uzyskanie pisemnej zgody na leczenie w oddziale od osoby zainteresowanej skorzystaniem z usług leczniczych oddziału dziennego, po wcześniejszym poinformowaniu pacjenta o zasadach tajemnicy leczenia obowiązującej personel medyczny OPILU,
- założenie dokumentacji medycznej - wprowadzenie w wersji elektronicznej do systemu bazy danych wrażliwych pacjentów oddziału dziennego,
- w celu założenia dokumentacji medycznej/ustalenia wizyty indywidualnej Pacjenci Oddziału podchodzą do rejestracji pojedynczo w towarzystwie terapeuty, wyłącznie w terminie ustalonym z terapeutą oddziału.
- W przypadku osób niepełnoletnich, potrzebne są zgody rodziców na podjęcie terapii przez ich dziecko. W tym celu rodzic musi się zgłosić do rejestracji celem wypełnienia odpowiednich formularzy.
Terapia w oddziale dziennym prowadzona jest w dwóch grupach od poniedziałku do piątku. Grupa dla dorosłych odbywa się we wtorki, środy oraz piątki. W godzinach od 16:30 do 19:30.
Grupa dla niepełnoletnich odbywa się w poniedziałki i czwartki. W godzinach od 16:30
do 19:30.
Od 14:00 odbywają się konsultacje lekarskie oraz indywidualne spotkania.
Procedura higieniczna dla Pacjentów Dziennego Oddziału Terapii Uzależnienia od Środków Psychoaktywnych
- Każdy pacjent przed wejściem na teren Ośrodka :
- ma mierzoną temperaturę;
- dezynfekuje ręce płynem dezynfekcyjnym, który jest umieszczony przy drzwiach wejściowych do Ośrodka;
- ma ubraną maseczkę.
- Przed przyjęciem na Oddział pacjent skierowany jest do konsultacji celem przeprowadzenia wywiadu pod kątem możliwości zakażenia koronawirusem, zgodnie ze Wzorem nr 1. Wywiad szczegółowy przeprowadzany jest raz w tygodniu, natomiast wywiad skrócony dot. ogólnego samopoczucia wraz z pomiarem temperatury prowadzony jest codziennie przed rozpoczęciem terapii. Informacje o stanie zdrowia i wyniki temperatury są wpisywane codziennie
do dokumentacji medycznej. - Wstępna konsultacja prowadzona jest z zachowaniem procedur higieniczno – sanitarnych,
w wydzielonym pomieszczeniu zaopatrzonym w płyn do dezynfekcji. - W przypadku podwyższonej temperatury pacjent kierowany jest do domu i postępuje
wg ogólnych wytycznych opisanych w pkt 5 - W przypadku wystąpienia u pacjenta objawów ostrej infekcji dróg oddechowych: gorączka >38 st. C powiązanej z kaszlem i/lub dusznością, należy nie zgłaszać się na Oddział , skontaktować się telefonicznie z lekarzem POZ/stacją sanitarno-epidemiologiczną lub w przypadku nasilonych objawów zadzwonić pod numer alarmowy 112 lub zgłosić się bezpośrednio do oddziału zakaźnego – najbliższy oddział . O ww. sytuacji należy telefonicznie poinformować terapeutę prowadzącego Dzienny Oddział Uzależnienia od Substancji Psychoaktywnych.
- Pacjenci przebywający na Oddziale zobowiązani są do częstego mycia rąk i ich dezynfekcji.
W sali terapeutycznej dostępny jest płyn do dezynfekcji. - Podczas pobytu na Oddziale, jeśli nie jest to konieczne, pacjenci nie przemieszczają się po terenie Ośrodka.
- Ośrodek zapewnia pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla pacjentów Oddziału.. Pomieszczenie higieniczno-sanitarne zaopatrzone jest w mydło antybakteryjne oraz ręczniki jednorazowe oraz instrukcję higieniczną dot. mycia rąk.
- Podczas pobytu w Ośrodku na Oddziale pacjenci korzystają wyłącznie z kubków jednorazowych oraz wody dostępnej w dystrybutorze.
- W Sali dostępne są oznakowane pojemniki na odpady.
- Ośrodek, z uwagi na bezpieczeństwo, nie zapewnia wyżywienia dla Pacjentów oddziału.
- Terapia odbywa się w sali klubu, która zapewnia odpowiednią przestrzeń do zachowania zalecanej odległości między pacjentami podczas terapii.
- Pacjenci podczas terapii nie zmieniają krzeseł.
- Salę terapeutyczną należy często wietrzyć.
- Terapeuci Oddziału podczas prowadzenia terapii stosują środki ochrony indywidualnej (przyłbice/jednorazowe maseczki).